En kranbil, to putebiler og en fireakslet lastebil med biogassmotor ankom ved årsskiftet, og går nå i Mestas kontrakt på Gjøvik – Romerike, hvor Statens vegvesen er byggherre, skriver Mesta i en pressemelding onsdag.
– Vi vet vi tester ut relativt ny teknologi i driften, og er forberedt på at ikke alt går på skinner. Vi er i utprøvingsfasen og leverandørene har heller ikke lang erfaring, sier prosjektleder Tom Rune Nerli Bjanes i Mesta.
Kraftig kulde den første driftsuken og ulike årsaker til at bilene stoppet, ga driftsstans på fire av fire biler, nesten fra dag én, heter det i pressemeldingen.
– Det var litt frustrerende, sier Bjanes.
Han understreker samtidig at det var ulike problemer som førte til driftsstans på maskinene, blant annet en sensorfeil og kondens i et filter. Etter at problemene ble løst. Skal bilene ha gått i driften gjennom vinteren.
Mesta lovet i utgangspunktet ellastebil i kontrakten, men leveringsproblemer førte, ifølge entreprenøren, til at valget falt på biogass.
– Den er dyr i innkjøp og dyr i drift. Den har et høyt gassforbruk og biogassen er dyr. En bedre fylleinfrastruktur hadde gjort både økonomien i dette bedre og hverdagen enklere, sier Bjanes.
Fyllestasjonen for biogass ligger cirka 35 kilometer unna riggen på Jaren på Hadeland. Det i seg selv er en ulempe sammenlignet med dieseldrevne biler.
«Dau i motoren, god å kjøre» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene, skriver Mesta. I pressemeldingen presiserer Mesta at bilene ikke er levert med den kraftigste motoren, og det betyr at det ikke er biogass-driften i seg selv som gjør bilen «dau».
- Nøkkelord
- Mesta
- Anlegg
- Anleggsmaskiner